Conjoint Analysis er en statistisk teknik, som ofte bruges inden for
marketing til at afgøre, hvordan forbrugere vægter forskellige attributter
(træk, funktion, fordele), som udgør et produkt eller en service.
Målet med analysen er at finde ud af, hvilken kombination af et begrænset
antal attributter, som er mest afgørende for et valg eller en beslutning.
Det er en teknik, hvor respondenten bliver stillet over for en række
komplekse valg, og vedkommende skal så angive sine præferencer.
Derefter analyseres de individuelle elementer, som udgør et produkt eller en
service, og de implicitte værdier, som kan tillægges de individuelle
elementer (utilities eller par-worths) kan så bruges til at skabe
markedsmodeller, som estimerer markedsandelen samt bruges til at afgøre,
hvor profitabelt et nyt design er.
Aftenens arrangement vil give en idé om, hvordan Conjoint Analysis fungerer,
og der vil være live demonstration. Statistikken bag vil blive forsøgt
belyst, og efterfølgende lægges der op til diskussion om anvendeligheden af
Conjoint Analysis.